Het stadsbestuur van Rotterdam gaat met marktpartijen studeren op de haalbaarheid van de overkapping of ondertunneling van de A20 tussen het Terbregseplein en het knooppunt Kleinpolderplein. Het is een initiatiefvoorstel van de PvdA-raadsleden Engberts en Tak ten behoeve van groen, woningbouw (5000 tot 9000 woningen) en ondergrondse inpassing van voorzieningen langs of op het A20-tracé.
De rijksweg dwars door het noordelijk deel van de stad – aangelegd in de zestiger jaren – wordt gezien als ‘’een open wond’’, waarlangs men slechts oerlelijke bedrijfspanden ziet en geluidsschermen. Voorbeelden van andere – soortgelijke – projecten zijn de A2-tunnel in Maastricht, de overkluizing van Hudson Bay in New York of de A4 bij Schiedam Sportpark.
‘’De stedelijke ontwikkeling leidde in Maastricht tot een waardestijging van 220 miljoen euro voor huizen in omliggende wijken binnen een straal van 1 kilometer van het A2 tracé. Dit voorbeeld illustreert dat een herinrichting van het A20 tracé niet alleen een grote kans is om de Rotterdamse woningvoorraad verder aan te vullen, maar dat het ook een grote bijdrage zal leveren en ten goede zal komen aan de algemene leefbaarheid voor omwonende Rotterdammers’’, aldus Engberts en Tak.
In 2025 wordt de verlengde A16 geopend. De verkeersdrukte op de A20 (en de A14 bij Overschie) zal daardoor naar verwachting flink afnemen. Hiermee stijgt de kans om op den duur de A20 anders in te richten. Het al even oerlelijke spoortracé (Rotterdam-Utrecht) naast de huidige A20, dat al van voor de Tweede Wereldoorlog dateert, komt nog niet in het initiatief voor, maar zal ongetwijfeld in de studie worden meegenomen.
Foto onder het ingetekende groen (met woningbouw) boven de verdwenen A20: